af Leif L » 29 apr 2013, 09:00
Hey alle.
Som rådgiver i branchen og mangeårig erfaring med EU-jura (især Servicedirektivet), er det i mine øjne vanskeligt at forandre situationen mhp. at nedbringe ydelserne.
Direktivet foreskriver "bedst og billigst" og skønt udbyderne kan vægte f.eks. pris med 50% (det ses dog meget sjældent) og kvalitet/miljø med f.eks. 25/25%, vil det alligevel oftest være billigst/næst billigst der vinder.
Dette sker bl.a. fordi man som udbyder kan være bange for at stå på mål for en gunstig pointtildeling til et dyrere firma, som så får det billigste til at indbringe sagen for Klagenævnet.
I mine foreløbigt 20 år i branchen er hastigeden øget med ca. 50-60% og mest markant har stigningen været de sidste 10 år.
Er det fordi maskinerne kører hurtigere eller moppen er blevet tilsvarende bredere?
Nej, det skyldes alene, at rengøringspersonalet presses hårdere. Samtidig er kontrolfunktionen blevet skærpet betydeligt, primært via eksterne konsulentfirmaer.
Det ser jeg nu ikke som et onde, men tværtimod som noget positivt.
Jeg tror, at følgende tre forhold kunne få rengøringsselskaberne til at bremse lidt på skruen:
1) Større fokus på ydelser / arbejdstakst fra fagforeningernes side.
2) Større kvalitetsopfølgning fra udbydernes side.
3) Modet til at forkaste dumpingtilbud (eller rettere viljen til ikke at lade sig lede af overdreven spareiver hos udbyderne).
Udbyderne kan naturligvis være ligeglade med, om selskabet kan klare opgaven, men kan de også være ligeglade med arbejdsmiljø, nedslidning mv., som påviseligt påvirkes negativt, når ydelserne ligger på 500+ m2/timen?
Bedste hilsner /Leif L