Luk reklame

Her er "ikke emnerelevant snak" mere end velkommen. Tal om løst og fast med dine rengøringsbeslægtede kolleger.
5 Besvarelser

Er hæler så god som stjæler?

Indlægaf DanPlan » 14 mar 2013, 18:03

Kære alle dejlige praktikere

Et lille opråb til dette forum:

Flere af jer møder mig i min egenskab af planlægger og rådgiver i forbindelse med tilbud. Jeg kunne godt tænke mig lidt debat vedrørende hvornår vi når et limit for hvor meget vore assistenter kan yde.

I midten af 90'erne sad jeg i en virksomhed hvor vi diskuterede hvorvidt en rengøringsassistent kunne yde 400 m2 i timen ved skolerengøring - nu vinder man ikke et udbud med mindre man yder 550 m2. Hvor ender det? Er hæler lige så god som stjæler - med andre ord: burde der påhvile dem der køber ind et ansvar i den forbindelse?

Lad os få en debat om alle de spørgsmål der knytter sig til emnet. Jeg ser frem til at høre fra jer.

Mvh

DanPlan
Med venlig hilsen
Danplan

Juanitta Lenskjold
danplan@danplan.eu
Brugeravatar

DanPlan
 
Indlæg: 73
Tilmeldt: 24 sep 2012, 10:50
Geografisk sted: Hillerød
Firma: DanPlan
Telefon: 22418393

Re: Er hæler så god som stjæler?

Indlægaf Tovholder » 14 mar 2013, 21:09

Hej Danplan

Et rigtig godt emne du tager op her.

Jeg sidder selv som tovholder ( bogføring, administration, indkøb mm.) i en mellemstor virksomhed.

Vi har selv oplevet denne ændring gennem årene, hvor det er blevet sværere og sværere at opnå den nødvendige tid og økonomi hos kunderne.
Vores direktør som også står for opsøgende salg mv. i virksomheden må desværre også presse citronen mere og mere for at få nye kunder.
Kunderne går simpelthen efter det bilige tilbud. OG det er fuldstændig korrekt, at vi idag diskutere nogle fuldstændige absurde ydelser, hvor assistenterne løber det stærkere....

Når man nu taler om disse udfordringer, kan man jo altid stille spørgsmålstegn ved, hvorvidt kunden burde tage hensyn til det menneskelige i ikke at presse leverandøren og dets personale så meget at det er på grænsen til det umulige... Men vender man situationen og ser på sig selv som køber af en ydelse, gør de fleste virksomheder det samme. ``Value for money`` vi køber jo også den bedste ydelse til den billigste pris.

SÅ man kan vil reelt godt sige, at alle køber også burde have et medansvar for den handel der finder sted !
MVH Tovholder i rengøringsvirksomhed
Brugeravatar
Tovholder
 
Indlæg: 41
Tilmeldt: 20 sep 2012, 09:00

Re: Er hæler så god som stjæler?

Indlægaf S M P Rengøring ApS » 16 mar 2013, 11:25

Hej alle

Et eller andet sted kan man altid diskutere om køber også skal bære det moralske kodeks, når køber handler med en potentiel sælger. Det kan der muligvis også være noget om !

Dog vil jeg hellere stille spørgsmålstegn ved vores egen branche !! '
Rengøringsvirksomheder (dvs. os selv ) er jo i høj grad med til at dumpe priserne helt derned, hvor det gør ondt. Der er jo gået inflation i branchen og alle underbyder hinanden. Så vi er jo i høj grad selv med til at gøre, at vores assistenter må løbe stærkere !! Det må jo i sig selv være tankevækkende for alle rengøringsvirksomheder at vi måske selv er vores egen største konkurrent / problem.
For køber handler det vil i bund og grund om at få den mest favorable pris kombineret med en fornuftig rengøring.

Det er vil ganske almindelg udbud & efterspørgsel !!
Med venlig hilsen



Fiaz Ul-Hassan
Direktør
Brugeravatar

S M P Rengøring ApS
 
Indlæg: 85
Tilmeldt: 10 sep 2012, 13:29
Geografisk sted: 5000 Odense C.
Firma: S M P Rengøring ApS
Telefon: 21 40 91 70

Re: Er hæler så god som stjæler?

Indlægaf DanPlan » 19 mar 2013, 08:05

Tak for jeres svar.

Lige en lille ny vinkel:
Da jeg var til Dansk Remgøringsteknisk Forenings forårsseminar holdt vi netop work-shops omkring dette emne.

Idéen til at give indkøber et ansvar kom faktisk fra 3F. Det var noget de ville arbejde politisk på. Vil det sige at I som virksomhedsejere, inspektører, rengøringsassistenter - altså alle jer der ville få gavn af et højere prisniveau - ikke mener at I behøver at få en hjælpene hånd på dette område? Ville det ikke være dejligt, hvis der var indbygget i lovgivningen, at man skulle kunne dokumenterer at man kunne leverer serviceydelserne indenfor de rammer der var udstukket af arbejdsmarkedets parter? Eller skal vi bare lade priserne fortsætte deres fald og ydelserne deres himmelfart?

Det var blot lidt mere at tænke over til dagen i dag.

Kør forsigtigt - hvis I er nødt til det.

Mvh
DanPlan
Med venlig hilsen
Danplan

Juanitta Lenskjold
danplan@danplan.eu
Brugeravatar

DanPlan
 
Indlæg: 73
Tilmeldt: 24 sep 2012, 10:50
Geografisk sted: Hillerød
Firma: DanPlan
Telefon: 22418393

Re: Er hæler så god som stjæler?

Indlægaf S M P Rengøring ApS » 21 mar 2013, 09:59

Hej Danplan.

Du har da selvfølgelig en pointe her.

Men jeg vil nu igen sige. Hvis vi skal til at lovgive os omkring, hvordan den enkelte skal til at drive virksomhed. hvor er vi så på vej til at bevæge os hen.

Burde det ikke være den enkeltes opgave og pli at sørge for at hente de rigtige tilbud ind og tilsikre sig, at man også får den ydelse man nu engang har betalt for. Ellers kan vi jo starte for en ende af og begynde at lovgive på rigtig mange områder. Vi skal vil have den nødvendige frihed til at kunne bevæge os frit omkring, dernæst for at kunne bruge vores sunde fornuft.

Så jo... det kunne da være dejligt at andre skal rydde op i det vi selv har skabt. Men burde rengøringsvirksomhederne ikke også selv tage et ansvar!!

For køber må det jo stadig være forholdene på markedet der gør sig gældende i form af udbud & efterspørgsel !
Med venlig hilsen



Fiaz Ul-Hassan
Direktør
Brugeravatar

S M P Rengøring ApS
 
Indlæg: 85
Tilmeldt: 10 sep 2012, 13:29
Geografisk sted: 5000 Odense C.
Firma: S M P Rengøring ApS
Telefon: 21 40 91 70

Re: Er hæler så god som stjæler?

Indlægaf Leif L » 29 apr 2013, 09:00

Hey alle.

Som rådgiver i branchen og mangeårig erfaring med EU-jura (især Servicedirektivet), er det i mine øjne vanskeligt at forandre situationen mhp. at nedbringe ydelserne.

Direktivet foreskriver "bedst og billigst" og skønt udbyderne kan vægte f.eks. pris med 50% (det ses dog meget sjældent) og kvalitet/miljø med f.eks. 25/25%, vil det alligevel oftest være billigst/næst billigst der vinder.

Dette sker bl.a. fordi man som udbyder kan være bange for at stå på mål for en gunstig pointtildeling til et dyrere firma, som så får det billigste til at indbringe sagen for Klagenævnet.

I mine foreløbigt 20 år i branchen er hastigeden øget med ca. 50-60% og mest markant har stigningen været de sidste 10 år.

Er det fordi maskinerne kører hurtigere eller moppen er blevet tilsvarende bredere?

Nej, det skyldes alene, at rengøringspersonalet presses hårdere. Samtidig er kontrolfunktionen blevet skærpet betydeligt, primært via eksterne konsulentfirmaer.

Det ser jeg nu ikke som et onde, men tværtimod som noget positivt.

Jeg tror, at følgende tre forhold kunne få rengøringsselskaberne til at bremse lidt på skruen:

1) Større fokus på ydelser / arbejdstakst fra fagforeningernes side.
2) Større kvalitetsopfølgning fra udbydernes side.
3) Modet til at forkaste dumpingtilbud (eller rettere viljen til ikke at lade sig lede af overdreven spareiver hos udbyderne).

Udbyderne kan naturligvis være ligeglade med, om selskabet kan klare opgaven, men kan de også være ligeglade med arbejdsmiljø, nedslidning mv., som påviseligt påvirkes negativt, når ydelserne ligger på 500+ m2/timen?

Bedste hilsner /Leif L
Brugeravatar
Leif L
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: 29 apr 2013, 08:33


cleco samarbejder med:

cron