Luk reklame

Her er "ikke emnerelevant snak" mere end velkommen. Tal om løst og fast med dine rengøringsbeslægtede kolleger.
12 Besvarelser

Underleverandør priser

Indlægaf Jensen » 13 aug 2013, 18:17

Hejsa

Kan bare ikke forstå hvorfor rengøringsvirksomheder bliver ved med at at betale os underleverandøre en dårlig timepris, samt en dårlig tid. Vi må pga dette presse vores medarbejdere. Og det gør så at de smutter, og vi atter engang skal oplære en ny.

De kan så heller ikke nå det på tiden, og klagerne begynder at komme. Prøver man at forklare dette, for man bare afvide, at vi skal præstere for tiden bliver sat op.

Tror ikke at de har forstået, at for at få den bedste rengøring, så skal deres fortjeneste sættes ned, eller også skal den kvalitet de forlanger udført sættes ned. Skifter de underleverandør vil denne heller ikke kunne nå det, og så mister de deres kunde.

Hvad siger I?
Vi ses
Jensen
Brugeravatar
Jensen
 
Indlæg: 53
Tilmeldt: 22 apr 2013, 19:59

Re: Underleverandør priser

Indlægaf Rengøringskonsulent » 13 aug 2013, 20:46

Hej Jensen

En meget spændende debat du her tager hul på!

Nu er der sådan at rengøringsvirksomhederne ligesom deres underleverandør er presset på pris og konkurrence. Rengøringsvirksomheder underbyder hinanden hele tiden og det nyder kunderne selvfølgelig godt af. Det problem skyldes delvist også fordi mange virksomheder nu kan benytte udenlandsk arbejdskraft til en billigere penge. Dvs. at rengøringsvirksomheder som er underlagt overenskomstforhold tit vælger at benytte underleverandør, hvor de bliver presset til det ydereste.
Så jeg tror ikke umiddelbart for at tjene flere penge de gør det, men blot for at tjene nogle penge !

Markedet er MEGET presset.. Og det er tit dem i den nederste del i fødekæden som må lide mest.

MVH Rengøringskonsulent
Brugeravatar

Rengøringskonsulent
 
Indlæg: 56
Tilmeldt: 23 jan 2013, 20:52
Geografisk sted: Solrød

Re: Underleverandør priser

Indlægaf Rengøringsmanden » 13 aug 2013, 21:00

Hejsa

Nu vil jeg sige at jeg arbejder som underleverandør for en virksomhed i Jylland og de giver faktisk en pæn timepris til os.. Så jeg klager egentlig ikke :)
Med Venlig Hilsen

Rengøringsmanden
Brugeravatar

Rengøringsmanden
 
Indlæg: 82
Tilmeldt: 27 jun 2012, 15:57

Re: Underleverandør priser

Indlægaf S M P Rengøring ApS » 14 aug 2013, 09:59

Hej venner

Nu tror at priserne varierer meget alt afhængig af, hvor i landet man befinder sig. Jeg har haft underleverandører både på Sjælland og i Jylland. Underleverandører på Sjælland er prismæssigt billigere, hvorimod i Jylland koster de noget mere. Mange gange er der helt op til 30-40 kr. i difference! Det synes jeg personligt er meget.
Uden at have noget faktisk statistik på tingene forestiller jeg, at udbud & efterspørgsel på Sjælland er så meget større at underleverandørerne er med til at presse dem selv ned i pris.
Med venlig hilsen



Fiaz Ul-Hassan
Direktør
Brugeravatar

S M P Rengøring ApS
 
Indlæg: 85
Tilmeldt: 10 sep 2012, 13:29
Geografisk sted: 5000 Odense C.
Firma: S M P Rengøring ApS
Telefon: 21 40 91 70

Re: Underleverandør priser

Indlægaf Jensen » 16 aug 2013, 18:51

Hej alle sammen

Ved godt at alle priser er presset, for tiden.

Jeg var for nogen tid siden, ude for at checke op på min medarbejder. Der ser jeg, fakturaen rengøringsfirmaet har sendt til kunden. Og meget forbløffet bliver jeg, da jeg hurtigt udregninger at de har en fortjeneste på kr. 12000 om mdr.

Derfor at mit temperament røg helt i vejret, da jeg så igen blev presset. + jeg har brugt rigtigt mange ekstra timer hos deres kunde, for at få tingene til at fungere. Øv.....

Bare det jeg mener:-)
Vi ses
Jensen
Brugeravatar
Jensen
 
Indlæg: 53
Tilmeldt: 22 apr 2013, 19:59

Re: Underleverandør priser

Indlægaf Leif L » 05 nov 2013, 09:22

Hej alle.

Det er en spændende debat, som jeg tror rigtig mange har meninger om.

Kom endelig med dem!

Faktum er, at når rengøringsvirksomheder udarbejder urealistisk lave bud, presses den udførende part (hvad enten det er egne medarbejdere eller underleverandører) tilsvarende.

Jeg har været i branchen i mere end 20 år og i den tid er arbejdshastigheden steget fra 300 til 550 m2 i timen på kontorhuse og skoler og 120 til 200 m2 i timen på børneinstitutioner. Stigningen har været mest markant de sidste 5-6 år.

Det eneste der ikke er steget af betydning, er timeprisen.

Fortsætter kurven uforandret, vil rengøringsassistenter skulle rengøre 1.000 m2 i timen på en skole i 2025. Grin bare af det, men det havde vi også gjort i 1992, hvis nogen havde fortalt os, at vi en dag skulle nå 5000 kvadratmeter på 8-9 timer!

Det er alt sammen facts, som man bør forholde sig til. Det er vigtigt for vores branche.

Vi har brug for at markere os som nogle af de vigtigste i samfundet: Før rengøring og hygiejne blev sat i system, døde folk som fluer. Middellevealderen var næsten det halve af i dag.

Jo, det er en spændende debat. Den starter bare ikke med underleverandørerne, men helt oppe på beslutningstagernes skrivebord, hvor tildelingskriterierne bliver fastsat og hvor man ukritisk vælger at acceptere priser, som falder ved hvert udbud.

Bedste hilsner /LL
Brugeravatar
Leif L
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: 29 apr 2013, 08:33

Re: Underleverandør priser

Indlægaf CheckUp » 05 nov 2013, 15:11

Hej Leif

Jeg synes at du har ganske ret i det du skriver.

Håber at dem, der sidder ved skrivebordet, bare vil tænke lidt på dem, der skal udføre rengøringen. Deres ben og arme skal jo kunne bevæge sig så hurtigt, som de nu også har udregnet rengøringen til.

Måske der i 2050 vil være robotter der udføre rengøringen, og vi vil grine af, at mennesker i gamle dage udførte dette arbejde :D
God dag
CheckUp
Brugeravatar
CheckUp
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 01 okt 2013, 14:55

Re: Underleverandør priser

Indlægaf e2s » 14 nov 2013, 20:16

Hej alle debattør!

Et helt afgørende punkt i debatten, må vel være at beslutningstagerne i de større virksomheder(der hvor de store rengøringsfirmaer, oftest søger hen) holder op med at tage det billigste produkt, det gør det jo umuligt for os mindre at byde ind, da vi SKAL TJENE PENGE.

Offentligt udbud er nærmest umuligt at byde på, da de store rengøringsfirmaer har været med til at presse prisen uhyggeligt langt ned, for ikke at tale om beslutningstagerne i kommunerne, som konstant vasker hænder, de bør da undre sig over et rengøringsbudget kan falde 20-30% for en kontraktperiode eller??

Hvorfor laver man ikke for offentligt side, en mindstepris, de benytter jo ofte konsulenter som kan udregne en pris på forhånd, dermed sikre man det er kvaliteten og ikke prisen man tager udgangspunkt i.
Brugeravatar
e2s
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 13 jun 2013, 20:06

Re: Underleverandør priser

Indlægaf CheckUp » 19 nov 2013, 18:25

Hejsa

Ja det er meget mystisk, så billigt rengøringen kan blive, når den udliciteres. Måske skulle kommunerne stoppe med at udliciterer, og i stedet gøre som de gjorde før, lade instutitioner selv bestemme, hvem de vil have til at gøre rent. Så ville de mindre rengøringsvirksomheder også have en chance.
God dag
CheckUp
Brugeravatar
CheckUp
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 01 okt 2013, 14:55

Re: Underleverandør priser

Indlægaf Sami Sleiman » 06 dec 2013, 09:59

Kommunerne er jo interesseret i at få det gjort billigst muligt, og der kan vi små firma desværre ikke følge med. Men en anden ting er også og accepter de lave underleverandør priser. Hos os køre vi ikke som underleverandør da det er en dårlig forretning. Var engang til møde med et firma på sjælland, han ville give 150 kr inkl moms. Det kan da slet ikke løbe rundt sådan.
Sami Sleiman
Vinduespudsning og rengøring
http://www.as-polering.dk
Brugeravatar
Sami Sleiman
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 05 dec 2013, 20:07
Geografisk sted: Haslev, Roskilde, Ringsted

Re: Underleverandør priser

Indlægaf Blomsterduft » 09 dec 2013, 19:03

Hej Sami

Du har helt ret. 150,- kr pr time er bestemt for lidt. Og der er stadig massere at firmaer, der stadig kun vil betale dette til deres underleverandører. Det er simpelhen for dårligt af dem, de er jo med til at nogle underleverandørerne benytter sig af sort arbejdskraft. :(
Fra Blomsterduft
Brugeravatar
Blomsterduft
 
Indlæg: 18
Tilmeldt: 01 okt 2013, 14:49

Re: Underleverandør priser

Indlægaf Leif L » 09 dec 2013, 20:07

Hej alle.

Ja, prissætning i rengøringsbranchen er som fødekæden i naturen.

Alle skal have en bid og det sidste ryger ned i bunden.

Der er jo for de fleste rengøringsselskaber én bestemt grund til, at der anvendes underleverandører: Prisen.

At sende en overenskomstdækket medarbejder afsted om aftenen koster ca. 194 kroner (med 33% til dækning af sociale omkostninger; feriepenge, pension, diverse fonde etc.).

Dette er uden arbejdsledelse, materialer, maskiner mv. - altså ren løn.

Hvordan det så kan lade sig gøre, at spise underleverandører af med 150 kroner, hvilket er 44 kroner under produktionspris og så endda forestille sig, at underleverandøren intet vil tjene på sine medarbejdere, kræver nok en solid tro på både julemænd og nisser.

En underleverandør, som får 10 timer per dag á 150 kroner for en opgave, tager således selv mere end 9.000 kroner op af lommen om måneden, hvis han skal betale sine medarbejdere under ordnede forhold ift. overenskomsten. Forudsat, at han ikke selv skal lede arbejdet, levere materialer mv., for så er beløbet endnu højere.

Der er langt fra top til bund i fødekæden og desværre viser erfaringen, at det ikke altid afhænger af kundens timepris, men almindelig grådighed.

God december til alle :roll:
Brugeravatar
Leif L
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: 29 apr 2013, 08:33

Re: Underleverandør priser

Indlægaf Humaira » 11 dec 2013, 18:02

Hejsa

Når en underleverandør bliver tilbudt 10 timer pr dag til kr. 150,-, vil denne give sin medarbejder 7 timer pr. dag, så han kan få tingene til at hænge sammen.

Det vil sige at hans medarbejder enten skal løbe meget hurtigt eller tillægge sig sin egen private tid, for at udføre rengøringen efter planen,

Dette gør medarbejdere ofte, for at kunne leve. De er måske ikke medlem at en A-kasse, bistanden rækker ikke, taler og læser ikke Dansk, samt har måske kun 4 års skolegang.

Rengøringsvirksomheden ved dette, og hvis den ene underleverandør ikke kan udføre rengøringen som den skal, så vælger de da bare en anden underleverandør som kan.

Hvordan får man dette problem løst?
Hej fra Humaira
Brugeravatar
Humaira
 
Indlæg: 24
Tilmeldt: 22 apr 2013, 19:55


cleco samarbejder med:

cron