Kære Alle
Først og fremmest vil jeg gerne fortælle at jeg selv har drevet rengøringsvirksomhed i mange år og dernæst blevet konsulent indenfor faget.
Jeg har fundet dette site på nettet og synes det er super spændende med et relevant forum med masser af godt og nyt til vores branche !
Jeg bemærker så herinde, at der er flere virksomheder som ønsker arbejde som underleverandør. Det kan jeg i og for sig godt forstå.. Problemet er bare at færre og færre rengøringsvirksomheder går væk fra at benytte underleverandør.
Dette skyldes b.la. at der er så meget usikkerhed omkring underleverandører. Man formår ikke at sikre medarbejdernes forhold ordentligt. Der er b.la meget bøvl med ansættelsesforhold, organisationsforhold , økonomiske forhold mv. Sagen er ikke blevet bedre af de sidste par sager med Forenede Rengøring A/S og deres underleverandøraftaler.
Jeg ved at man er gået rigtig meget fra konceptet på Sjælland og virksomhederne varetager mere og mere deres egne opgaver.
Spørgsmålet er så.... Hvad gør man for at få opgaver. Et par ideer kunne b.la. være:
1. Benyt mødebooking. Man kan vælge at ansætte en freelance booker eller finde et lille og fornuftigt telemarketingfirma. Det skal være nogle man kan tale med om ens behov uden at det skal koste en formue. Jeg ved flere og flere virksomheder benytter sig af ´´no cure no pay´´ metoden, hvor man først betaler når der er en reel ordre. Det er meget vigtigt at man finder nogle booker som kender lidt til branchen, eftersom det er meget svært for en person som ingen tilgang har til branchen.
2. Opsøg kunderne selv ved at lav en smule pænt materiale som er målrettet mod de enkelte virksomheder man ønsker at komme i kontakt med. (undgå helst flyers mv. eftersom disse tit ryger ud i ´´skralderen´´) Det er vigtigt at man i materialet vægter sin virksomheds struktur, at man har en kvalitetspolitik, personalepolitik, miljøpolitik mv. Hvad man kan tilbyde virksomheden og hvordan man sætter fokus på kundens behov. Husk altid at påføre virksomhedens navn og evt. kontaktperson, hvis man har navnet. Det personificerer dit materiale meget mere. Følg op på disse afleveret materialer løbende ved evt. telefonisk kontakt. Hav tålmodighed, eftersom resultaterne tit viser sig igennem vedvarenhed og hårdt arbejde. (Man kan evt. benytte Outlook som CRM system, hvori man kan oprette sine informationer)
3. Har man de økonomiske forhold i orden kan man ansøge om at komme med på forskellige udbud. Der kommer tit nye udbud på enkeltstående skoler, gymnasier, institutioner mv. ( Jeg kan se at man kan følge med i, hvilke udbud der hele tiden er aktuelle her på cleco) Har man ikke de økonomiske forhold på plads til at deltage i sådanne projekter, kan man jo gå sammen med en kollega i branchen og evt. sammen kunne ansøge om at komme med på udbuddene.
Der er selvfølgelig også mange andre muligheder i branchen. Man kan selvfølgelig altid kontakte rengøringskonsulenten for en god snak og evt. muligheder
Med Venlig Hilsen
Rengøringskonsulent